FANDOM

Polandxenglish

VeryOldEngines
Bardzo Stare Lokomotywy
  • Tytuł Oryginalny: Very Old Engines
  • Ilustracje: Gunvor i Peter Edwards
  • Data Publikacji: 1965r.

Bardzo Stare Lokomotywy - to dwudziesta książka z serii Railway Series stworzonej przez Wilberta Awdry. Jej polski tytuł jest nieoficlany, gdyż książka nie została wydana w polskiej wersji.

Opowiadania

Uparta Lokomotywa

Natalka poleruje Sławka, który zaczyna ją obrażać. W pewnym momencie Natalka nazywa go upartą lokomotywę. Wtedy Sławek przypomina sobie o tym, że kiedyś był upartą lokomotywą i opowiada Natalce pewną tajemniczą historię. Sławek został zbudowany w 1864 roku i przybył na wyspę Sodor na wielkim statku rok póżniej. Został wyładowany ze statku w miasteczku Crovan's Gate przez brzydką, ale użyteczną i pomocną lokomotywę o imieniu Neil. Kierownik kolei kazał Sławkowi zabrać wagony towarowe. Ten się sprzeciwił, gdyż chciał ciagnąć pociągi pasażerskie. Kierownik się zdenerwował i unieruchomił lokomotywę przykrywając ją plandeką. Gdy Sławek kończy opowiadać historię, przeprasza Natalkę za swoje zachowanie.

Druga Szansa

Kierownik pozwala Sławkowi wrócić do pracy, a ten przeprasza go za swoje zachowanie. Kierownik mówi Sławkowi, że wkrótce kolej odwiedzi Pan Bobbie, czyli inżynier, który ją zaprojektował. Każe Sławkowi zabrać go na przejażdżkę po kolei. Wkrótce do pracy na kolei przybywa nowa lokomotywa o imieniu Radek, która w odróżnieniu od Sławka jest ostrożna i cierpliwa. Nowa lokomotywa od razu zaczyna pouczać Sławka z czego ten jest bardzo niezadowolony. Sławek nie słucha rad Radka i jedzie niepłynnie w wyniku czego jego wagony na siebie wpadają. Wtedy okazuje się, że w pocięgu jechał kierownik. Mężczyzna jest tak zły, że postanawia, że inżyniera na przejażdżkę zabierze Radek. Inżynier z kolei stwierdza, że Sławkowi potrzebne są dodatkowe koła.

Niezdarna Lokomotywa

Gdy Sławek wraca z warsztatu z nowymi kołami oraz nową kabiną, wagony są pod wrażeniem na jego widok, a on sam staje się zarozumiały. Nazywa Radka niezdarą i ciągle to powtarza, aż do momentu gdy on sam uczestniczy w dwóch wypadkach. Następnego dnia Sławek zabiera robotników do kamieniołomu, ale drogę blokuje mu ziemia, która osunęła się na tory podczas deszczu. Radek przybywa mu na ratunek, a Sławek przeprasza przyjaciela za swoje zachowanie i stwierdza, że to on, jest niezdarą.

Kaczor i Książęta

Kaczor mówi Piotrusiowi Samowi, że ostatni książę wyspy zmarł wiele lat temu i żadnego już nie spotka. Jednak Piotruś Sam przypomina sobie jak kiedyś chudy zawiadowca opowiadał mu o tym, że książę wyspy przybędzie na setne urodziny Sławka i Radka. Dwie lokomotywy zaczynają się kłócić o to, która z nich ma rację. W dniu setnych urodzic Sławka i Radka, Piotruś Sam odbiera ludzi z telewizji by nakręcili film o Radku. Na uroczystości zauważa księcia i pyta się go czy jest prawdziwy. Książę odpowiada mu, że jest jak najbardziej prawdziwy i wygłasza uroczyste przemówienie.

Postacie

Ciekawostki

  • Trzy opowiadania książki opierają się na wydarzeniach, które miały miejsce na kolei Talyllyn Railway.

Galeria

Uparta Lokomotywa

Druga Szansa

Niezdarna Lokomotywa

Kaczor i Książęta

Okładki