FANDOM

Polandxenglish

EnterprisingEngines
Dzielne Lokomotywy

Dzielne Lokomotywy - to dwudziesta trzecia książka z serii Railway Series stworzonej przez Wilberta Awdry. Jej polski tytuł jest nieoficjalny, gdyż książka nie została wydana w polskiej wersji.

Opowiadania

Tendry dla Henia

Psuje się wieża ciśnień i Gabryś musi nabrać wody z rury. Inne lokomotywy żartują, że przez to w jego kotle osadzi się szlam w wyniku czego duża lokomotywa zaczyna narzekać. Wkrótce Gabryś dowiaduje się, że wszyscy jego bracia na lądzie, z wyjątkiem jednego zostali już wycofani ze służby. Pan Szyneczka postanawia go pocieszyć i zgadza się by ostatni z jego braci, czyli Flying Scotsman przybył na wyspę z wizytą. Sławna lokomotywa szybko przybywa i Gabryś odzyskuje dobry nastrój. Henio z kolei jest zazrdrosny, że Flying Scotsman posiada dwa tendry, czyli wagony na węgiel. Kaczor chcąc dokuczyć Heniowi mówi mu, że może dać mu jego sześć tendrów. Henio jest zachwycony az do czasu gdy nie zauważa, że te są pełne szlamu.

Wielki Ratunek

Na wyspę przybywają dwie lokomotywy spalinowe. Lokomotywa 7101 jest bardzo przyjazna, a 199 jest zawsze bardzo niegrzeczna. 199 od razu wchodzi w konflikt z lokomotywami parowymi nazywając je przestarzałymi. Póżniej Henio ciągnąc pociag pasażerski i spotyka 199 ciagnącego cysterny z paliwem, który się zepsuł. Henio z pomocą 7101 zabiera swój pociag, pociąg 199 oraz jego samego na najbliższą stację. Na miejscu Henio jest tak zmęczony, że jego pociag pasażerski ciagnie za niego Flying Scotsman. Pociąg towarowy 199 zabiera Donald. 199 zostaje odesłany do domu, a Henio i 7101 wracają do hangaru.

Ucieczka

Darek jedzie ze swoim pociągiem na teren innej kolei. Gdy szykuje się do drogi powrotnej zauważa starą lokomotywę parową stojącą na złomowisku o imieniu Olek. Darek postanawia mu pomóc, podczepia się do niego i postanawia zabrać go na teren swojej kolei. Jednak tuż przed granicą jedna z lokomotyw spalinowych ostrzega robotnika, że lokomotywa ze złomu chce uciec. Robotnik blokuje więc Darkowi i Olkowi drogę, ale po wysłuchaniu przekonującej historii pozwala im odjechać. Dwie lokomotywy wjeżdżają na teren kolei grubego zawiadowcy, a konduktor pokazuje gdzie ukryć Olka oraz Isabel i Antola, czyli jego wagony.

Mały Zachód

Darek mówi innym lokomotywą o tym jak uratował Olka przed oddaniem na złom. Ich rozmowę podsłuchuje gruby zawiadowca, który natychmiast oczekuje wyjaśnień. Darek mówi mu o tym czego dokonał, a zawiadowca stwierdza, że potrzebuje na kolei dodatkowych lokomotyw, dlatego z chęcią odnowi Olka. Olek, Isabel i Anatol zostają naprawieni i odmalowani, a zawiadowca posyła ich do pracy na linii Kaczora. Tymczasem Pan Szyneczka pozwala lokomotywie spalinowej 7101 zostać na jego kolei i nadaje jej imię Niedżwiedż.

Postacie

Ciekawostki

  • Książka została opublikowana w 1968 roku. W tym samym roku kolej British Railways wycofała ze służby wszystkie lokomotywy parowe i zastąpiła je nowoczesnymi lokomotywami spalinowymi.

Niejasności

  • Na siódmej ilustracji opowiadania Wielki ratunek Flying Scotsman ma tylko jeden wagon na węgiel.
  • Na siódmej ilustracji opowiadania Tendry dla Henia Donald i Darek mają wagony na węgiel typu Fowler.
  • W opowiadaniu Mały Zachód twarz Niedżwiedzia jest mniejsza niż w opowiadaniu Wielki Ratunek.

Galeria

Tendry dla Henia

Wielki Ratunek

Ucieczka

Mały Zachód

Okładki