FANDOM

Polandxenglish

EdwardtheBlueEngine
Edek, Niebieska Lokomotywa
  • Tytuł Oryginalny: Edward the Blue Engine
  • Ilustracje: Reginald Dalby
  • Wydawca: Edmund Ward, Egmont
  • Data Publikacji: 1954r.

Edek, Niebieska Lokomotywa - to dziewiąta książka z serii "Railway Series" stworzonej przez Wilberta Awdry. Jej polski tytuł jest nieoficjalny, gdyż książka nie została wydana w polskiej wersji.

Opowiadania

Krowy

Edek ciągnie na targ puste wagony do przewożenia bydła i przejeżdża obok pola, na ktorym pasą się krowy. Zwierzęta tak przestraszają się dymu, że taranują ogrodzenie, wbiegają na tory i uderzają w pociąg w wyniku czego kilka wagonów odłącza się i zostaje w tyle. Henio i Gabryś śmieją się z Edka, ale kilka dni póżniej ciagnący ekspres Gabryś zostaje zatrzymany przez stojącą na moście krowę. Wtedy nadjeżdża Henio. Dwie lokomotywy, ich maszyniści, palacze oraz pasażerowie próbują przepędzić krowę z torów, ale bezskutecznie. Konduktor postanawia oddać krowie jej cielaka, którego ludzie chcieli zabrać na targ, w wyniku czego krowa schodzi z mostu i wraz ze swym cielakiem odchodzi. Gdy Edek dowiaduje się, że Henio i Gabryś przestraszyli się krowy, zaczyna się śmiać z dużych lokomotyw.

Pościg Berci

Edek czeka na pasażerów Tomka na stacji, ale Tomek się nie zjawia więc Edek odjeżdża. Chwilę póżniej na stację przyjeżdża Bercia i okazuje się, że ta zabrała pasażerów Tomka by przekazać ich Edkowi. Nie tracąc ani chwili autobus wyrusza w pościg za niebieską lokomotywą. Po dlugim pościgu Berci udaje się dogonić Edka na stacji Wellsworth. Bercia mówi Edkowi o tym, że zabrała pasażerów Tomka tylko dlatego, że jego maszynista zachorował i nie przyszedł do pracy. Edek przeprasza za kłopoty i odjeżdża.

Ocalony ze Złomu

Edek spotyka na złomowisku starą lokomobilę o imieniu Tadek, która ma zostać oddana na złom. Edek postanawia pomóc Tadkowi i prosi wikarego by ten go kupił. Wikary się zgadza, przyjeżdża na złomowisko i kupuje Tadka w wyniku czego ten zostaje uratowany. Teraz Tadek pracuje i mieszka w sadzie przy plebani.

Stare Żelastwo

Edek spóżnia się na stację w wyniku czego Kuba się złości i nazywa go starym żelastwem. Następnego dnia maszynista Kuby jest chory, a on sam stoi na bocznicy. Nagle do jego kabiny wchodzą dwaj chłopcy i majsterkując przy jego kontrolkach sprawiają, że czerwona lokomotywa odjeżdża i nie może się zatrzymać. Edek wyrusza za nim w pościg zabierając ze sobą palacza Kuby i inspektora. Edek szybko dogania Kubę, a inspektorowi udaje się zatrzymać czerwoną lokomotywę. Kuba przeprasza Edka za swoje zachowanie, a dwaj chłopcy zostają ukarani. Z kolei Pan Szyneczka postanawia wysłać Edka do warsztatu.

Postacie

Ciekawostki

  • Na tablicy rejestracyjnej Berci pisze "CRD 54 co jest odniesieniem do ilustratora C. Reginalda Dalby oraz do daty pierwszej publikacji książki.
  • Na trzeciej ilustracji opowiadania Ocalony ze Złomu znajduje się sklep z napisem "C.R DA..." co jest odniesieniem do ilustratora C. Reginalda Dalby.

Niejasności

  • W książce pisze, że po zderzeniu z krowami od pociągu odłączyło się osiem wagonów bydlęcych, ale ilustracje pokazują, że odłączyło się sześć wagonów bydlęcych i jeden wagon służbowy.

Galeria

Krowy

Pościg Berci

Ocalony ze Złomu

Stare Żelastwo

Okładki