Wiki Tomek i Przyjaciele
Advertisement

-Wszystko można robić na dwa sposoby. Tak jak to robią Wielkie Zachodnie Lokomotywy. Ja jestem Wielką Zachodnią i... | Kaczor, Samochwała Diesel, Seria 2

KaczorCGI.png
Kaczor
  • Numer: 8, pierwotnie 5741
  • Klasa: GWR 57xx 0-6-0PT
  • Konstruktor: Charles B. Collet
  • Budowniczy: Swindon Works
  • Konfiguracja: 0-6-0PT
  • Prędkość maksymalna: 72 km/h
  • Data Przybycia na Wyspę Sodor: 1955r.
  • Ilość Odcinków: 78/414

Marceli (ang. Montague) - jest Wielką Zachodnią Lokomotywą. Jest przez inne lokomotywy nazywany Kaczorem (ang. Duck) ze względu na to, że podczas jazdy kołysze się jak kaczka.

W Railway Series posiada dwa wagony pasażerskie Alice i Mirabel.

W serii telewizyjnej posiada trzy sprytne wagony.

Historia w Railway Series

Kaczor początkowo pracował na Wielkiej Kolei Zachodniej w Paddington. Przybył na Wyspę Sodor w 1955 roku i przejął pracę Piotrusia na bocznicy, który pojechał pomóc w budowie nowego portu. Kaczor był pracowity, ale Gabryś, Henio i Kuba uznali go za prostą lokomotywę i tak samo jak Piotrusiowi, zaczęli mu rozkazywać. W odwecie Kaczor i Piotruś zablokowali im wejście do hangaru. Gabryś, Henio i Kuba w końcu zaczęli się liczyć z mniejszymi lokomotywami.

Gdy przybył Diesel wszyscy byli nim zachwyceni, ale Kaczor miał wątpliwości. Kaczor chciał mu dokuczyć i nie powiedział mu, że wagony, które ten chciał przetoczyć były już dawno nieużywane. Diesel postanowił się zemścić i zaczął rozpowiadać o Kaczorze nieprawdziwe rzeczy wagonom. Wmówił im, że Kaczor mówił obraźliwe rzeczy o dużych lokomotywach. Kaczor został wtedy wysłany na stację Wellsworth gdzie miał pracować jako lokomotywa pomocnicza. Później Kaczor wykazał się wielką odwagą gdyż dzięki niemu nie doszło do poważnego wypadku. Odzyskał wtedy szacunek innych lokomotyw, a Diesel został odesłany do domu.

Kaczor pracował na głównej linii do 1968 roku. Później otrzymał własną linię kolejową Tidmouth - Arlesburgh. Pracuje na niej do dziś z Donaldem, Darkiem i Olkiem.

Historia w serii telewizyjnej

Kaczor wraz z Piotrusiem często pracował w porcie. Pewnego dnia dwie lokomotywy poczuły się zmęczone, gdyż w porcie było więcej pracy niż zwykle. Zawiadowca przydzielił im do pomocy Diesla, który od razu zaczął sprawiać kłopoty. Kaczor i Piotruś byli oburzeni jego zachowaniem dlatego odmówili współpracy i pozostali w hangarze, ale po krótkich negocjacjach z zawiadowcą wrócili do pracy. Gdy Diesel wepchnął wagony pełne glinki porcelanowej do morza, Pan Szyneczka odesłał go do domu.

Później Kaczor pracując w porcie przyglądał się żaglówkom na morzu. Miały się bowiem odbyć regaty. Kaczor zaczął marzyć o tym by żeglować po morzu mimo, że Piotruś i Harold powiedzieli mu, że lokomotywy nie żeglują. W dniu regat, jeden z marynarzy zranił się w rękę, a Kaczor szybko zabrał go do szpitala. Wieczorem, tego samego dnia zrozumiał, że lokomotywy nie żeglują, gdyż są najszczęśliwsze wtedy gdy mają pod sobą tory. Nadal stojąc na wybrzeżu myśli o dalekich krainach leżących za morzem, ale najbardziej cieszy go towarzystwo przyjaciół. Wie, że czasami najlepsze podróże to te, o których może jedynie pomarzyć. 

W czwartej serii Kaczor przeżył wiele przygód. Pomógł Stefciowi ciągnąć ekspres gdy Diesel D261, nowa lokomotywa spalinowa, się zepsuła. Następnie wspierał Olka, któremu dokuczał Szmerek i pojechał wraz z innymi lokomotywami z wizytą do wielkiego miasta. Pomógł Heniowi, ciągnącemu Latającego Piklinga wjechać na strome wzgórze. Doszło wtedy do wypadku. Kaczor uderzył bowiem w ostatni wagon Henia.

Później Kaczor wraz z kilkoma dużymi lokomotywami został uwięziony w przewróconym hangarze, w który uderzył podczas sztormu wielki statek. Wszyscy wraz z Karolkiem zostali uratowani przez Tomka i Piotrusia. Następnie Kaczor wjechał na bocznicę przy stacji Crosby ciągnąc kilka pustych wagonów towarowych. Nagle na tory wjechał Grzegorz, walec parowy, który nie chciał zjechać mu z drogi. Ostatni wagon Kaczora nie zmieścił się przez to na bocznicy i blokował główną linię. Wtedy zjawił się rozpędzony Gabryś. Gdy zauważył wagon było już za późno. Gabryś uderzył wagon, a ten wyleciał w powietrze, uderzył w ziemię i rozpadł się na kawałki.

Od piątej serii Kaczor pracuje na swojej linii coraz rzadziej. Wraz z Tomkiem i Piotrusiem pracował w hucie, próbował pomóc Tobikowi uratować zmarznięte owce i próbował pogodzić skłóconych Donalda i Darka. Następnie przez wagony utknął na stromym wzgórzu, blokując drogę Gabrysiowi. Z pomocą przybył Edek, który popchnął Kaczora i Gabrysia na szczyt wzgórza. W siódmej serii Kaczor uczestniczył w wypadku Artura, a następnie pomógł Olkowi, który się wykoleił i uderzył w bałwana.

W dwunastej serii Kaczor bezskutecznie próbował doradzić Emilce, którą trasą powinna pojechać na lotnisko. Później pomagał Kamusiowi rozebrać zepsutą wieżę ciśnień. Następnie bezskutecznie chciał pomóc Gabrysiowi, który się zgubił. Gabryś ostatecznie poprosił Kaczora o pomoc, a ten powiedział mu, którymi torami musi pojechać.

W siedemnastej serii Kaczor poinformował Henia i Hirka, że został wysłany po odbiór świeżego węgla. Następnie wraz z Tomkiem  miał przetransportować Harolda, który się zepsuł przy szkockim zamku, do centrum ratowniczego. Dwie lokomotywy po drodze zaczęły się sprzeczać, gdyż Kaczor chciał wykonać zadanie sposobem Wielkiej Kolei Zachodniej. W końcu jednak dwie lokomotywy doszły do porozumienia i bezpiecznie dowiozły helikopter do celu.

W serii osiemnastej Kaczor wjechał na swojej linii na podmyte przez wodę tory. Ogień w jego palenisku zgasł i nie mógł się ruszyć. Z pomocą przybyli mu Kuba i Kamuś. Kaczor został w końcu wyciągnięty z wody, mimo, że przez Kubę doszło w międzyczasie do innych wypadków. Później Kaczor wpadł na pomysł aby zawiadowca sprowadził na wyspę Sodor wagony, których używał gdy pracował na Wielkiej Kolei Zachodniej. Kuba pojechał do zawiadowcy i powiedział, że to on wpadł na ten pomysł. Zawiadowca  sprowadził specjalne wagony i kazał Kubie je ciągnąć. Czerwona lokomotywa nie wiedziała jak z nimi współpracować. W końcu Kaczor powiedział zawiadowcy, że to on wpadł na pomysł aby sprawdzić na wyspę wagony z jego kolei. Specjalne wagony ucieszyły się na widok swojego starego przyjaciela. Zawiadowca wręczył je Kaczorowi. Jakiś czas później, gdy na wyspę Sodor miał przybyć ważny gość, wszystkie lokomotywy chciały go przewieźć. Były tak podekscytowane, że popełniały błędy. Kaczor nie zauważył czerwonego światła i o mały włos nie zderzył się z Olkiem.

W serii dwudziestej Kaczor wraz ze sprytnymi wagonami o mały włos nie zderzył się z Rysiem, który popełniał błędy, gdyż wykonywał jednocześnie dwie prace. Następnie wraz z Olkiem ostrzegł Szypra przed zbliżającym się sztormem. Wkrótce łódź wypadła z szyn po zderzeniu z przewróconym na tory drzewem. Do niebezpiecznego miejsca nadjeżdżali z dwóch stron Kaczor i Olek. Dzięki swojej pomysłowości, łódź ostrzegła dwie lokomotywy przed niebezpieczeństwem i zapobiegła wypadkowi.

W filmie Wielki Wyścig Kaczor był jedną z wielu lokomotyw, która chciała pojechać na Wielki Pokaz Kolejowy. Nie został jednak wybrany przez zawiadowcę i pozostał na wyspie Sodor.

Charakter

Kaczor jest mądrą i pracowitą lokomotywą, która wykonuje swoją pracę szybko i sprawnie. Jego osobista filozofia brzmi "Wszystko można robić na dwa sposoby. Tak jak to robią wielkie zachodnie lokomotywy!".

Prototyp

Kaczor opiera się na lokomotywie GWR 57xx 0-6-0.

Wygląd

Kaczor jest pomalowany na kolor zielony, czyli tradycyjne malowanie GWR. Jego koła są pomalowane na kolor czarny. Po obu stronach kotła ma namalowany żółtą farbą napis "GWR", a po obu stronach kabiny numer "8".

W Railway Series Kaczor ma namalowany napis GWR po obu stronach kabiny oraz numer 5741.

Występy

Railway Series

W Railway Series Kaczor wystąpił w:

Tomek i Przyjaciele

W serii telewizyjnej Kaczor wystąpił w:

Wydania Specjalne

Filmy Muzyczne

  • Seria 3 - Hymn Tomka
  • Seria 4 - Hymn Tomka, Let's Have a Race, Tobik, Don't Judge a Book By its Cover i The Island Song
  • Seria 5 - Night Train, Accidents will Happen, Every Cloud has a Silver Lining, It's Great to be an Engine, Kaczka Donalda, Pan Szyneczka, Come for the Ride, Harold the Helicopter i Percy's Seaside Trip
  • Seria 6 - James the Really Splendid Engine, Little Engines, Tu jest Nasz Port, Winter Wonderland, Boo! Boo! Choo-Choo i Never, Never, Never Give Up
  • Seria 7 - Five New Engines in the Shed, The Red Balloon, There Once Was an Engine Who Ran Away, Nieznośne Wagony i The Whistle Song
  • Seria 8 - Sounds i A World Around You
  • Seria 10 - Nawigacja i Jingle Bells
  • Opowieść o Odwadze - Dzielny Bądź
  • Seria 18 - The Best Friends Express
  • Thomas' YouTube World Tour - It's Great to be an Engine, Hymn Tomka, The Island Song, The Whistle Song, Rules and Regulations i That's What Friends Are For
  • Seria 19 - There's Snow Place Like Home i Piosenka Końcowa
  • Legenda o Zaginionym Skarbie - Dobrana z Nas Drużyna
  • Seria 20 - It's Halloween i Accidents Will Happen
  • Wielki Wyścig - Niech Mnie na ten Wielki Pokaz Weźmie Pan
  • Seria 21 - Pierwsza Podróż ku Przyjaźni, Doing it Right, Starać się Lepiej i Little Engines
  • Wielki Swiat! Wielkie Przygody! - Gdzie na Świecie jest Tomek? i We're Friends
  • Seria 22 - Piosenka Końcowa, All the Girls Around the World, Parowa Drużyna i Let's Dream

Ciekawostki

  • W rzeczywistości istniała lokomotywa GWR 57xx 0-6-0, na której opiera się Kaczor o numerze 5741. Jednak została ona oddana na złom w 1958 roku.
  • Wilbert Awdry wyjaśnił pochodzenie imienia Kaczora. Jego prywatny model Kaczora miał krzywe koła w wyniku czego jeździł kołysząc się jak kaczka. Imię dla modelu wymyśliły dzieci wielebnego. Podobnie kaczor wyjaśnił grubemu zawiadowcy dlaczego nazywa się Kaczor.
  • W polskiej wersji od serii czwartej Kaczor ma na imię Kaczorek. W serii siedemnastej również ma na imię Kaczorek, ale w niektórych scenach jest nazywany poprawnie. Od serii osiemnastej jest nazywany poprawnie.
  • Prawdziwe imię Kaczora zostało podane tylko w drugiej, siedemnastej i osiemnastej serii. W angielskiej wersji brzmi ono Montague. W polskiej wersji w serii drugiej imię to zostało przetłumaczone na Marceli, podczas gdy od serii siedemnastej jest przetłumaczone na Monteki.
  • W japońskiej wersji Kaczor ma na imię ダック, w fińskiej Ankka, w czeskiej Kačer, w chorwackiej Darko, a w hawajskiej Kakā.

Głosu Użyczyli

  • Piotr Warszawski (Polska; od serii siedemnastej, excluding filmu Legenda o Zaginionym Skarbie)
  • Jakub Szydłowski (Polska; tylko film Legenda o Zaginionym Skarbie)
  • Mateusz Kwiecień (Polska; tylko seria dwudziesta druga)
  • Steven Kynman (Wielka Brytania i USA; od serii siedemnastej)
  • Kōzō Shioya (Japonia; drugiej do szóstej serii)
  • Kiyonobu Suzuki (Japonia; od dwunasta seria, excluding Rysio i Dorotka i Wielki Świat! Wielkie Przygody!)
  • Shōto Kashii (Japonia; tylko Rysio i Dorotka)
  • Nozomu Sasaki (Japonia; tylko Wielki Świat! Wielkie Przygody!)
  • Paul Disbergen (Holandia; serii osiemnasta - dziewiętnasta)
  • Huub Dikstaal (Holandia; od filmu Wielki Wyścig)
  • Sigbjørn Solheim (Norwegia; tylko serii siedemnasta)
  • Raffaele Palmieri (Włochy)
  • Tony Marot (Francja i francuskojęzyczna Kanada)
  • Oliver Warsitz (Niemcy; od serii siedemnasta seria)
  • Roberto Gutiérrez (Ameryka Łacińska; tylko serii siedemnasta)
  • Gerardo Reyero (Ameryka Łacińska; od serii osiemnasta, excluding serii dziewiętnastego)
  • Jorge Roig Jr. (Ameryka Łacińska; tylko serii dziewiętnasta)
  • Dan Schatzberg (Izrael; od serii siedemnastej do filmu Legenda o Zaginionym Skarbie)
  • Zvika Fohrman (Izrael; od serii dwudziesta)
  • Leopoldo Ballesteros (Hiszpania; od serii siedemnasta)
  • Henrique Canales (Brazylia; od siedemnastej serii)
  • Denis Bespalyy (Rosja; od serii siedemnastej do odcinku Ostatni Pociąg na Święta)
  • Anton Savenkov (Rosja; od odcinku Tu Samson, do Usług)
  • Vina Papadopoulou (Grecja; serii drugie - piąte)
  • Loukas Frangoulis (Grecja; od serii siedemnastej i osiemnastej)
  • Haris Grigoropoulos (Grecja; od serii dziewiętnastej)
  • Markus Niemi (Finlandia)

Marketing

Galeria

Lokomotywy:
Advertisement