FANDOM

Polandxenglish

DuckandtheDieselEngine
Kaczor i Lokomotywa Spalinowa
  • Tytuł Oryginalny: Duck and the Diesel Engine
  • Data Publikacji: 1958r.

Kaczor i Lokomotywa Spalinowa - to trzynasta książka z serii "Railway Series" stworzonej przez Wilberta Awdry. Jej polski tytuł jest nieoficjalny, gdyż książka nie została wydana w polskiej wersji.

Opowiadania

Wspaniałe Lokomotywy

Na wyspę Sodor przybywa City of Truro, czyli lokomotywa, która jako pierwsza osiągnęła prędkość 100mil na godzinę i szybko zaprzyjażnia się z Kaczorem. Gabryś jest zazdrosny o rekord prędkości przybysza i postanawia go oczernić. Mówi swoim przyjaciołom, że nowej lokomotywie nie można ufać, gdyż ta nie posiada kopuły. Póżniej Gabryś stara się pobić rekord prędkości City of Truro, ale podczas szybkiego przejazdu przez wiadukt, jego kopuła odpada i wpada do rzeki. Wieczorem Gabryś wraca do hangaru, w którym czekają pozostałe lokomotywy. Widząc, że duża lokomotywa nie ma kopuły, zaczynają z niego żartować.

Samochwała Diesel

Duże lokomotywy są znudzone tym, że Kaczor ciągle chwali się tym, że jest wielką zachodnią lokomotywą. Są szczęśliwe gdy na wyspę przybywa nowa lokomotywa spalinowa o imieniu Diesel. Przybysz mówi Kaczorowi, że jest rewolucjonistą, a zły Kaczor każe mu przetaczać wagony. Póżniej Diesel ma kłopoty z przestawieniem wagonów, gdyż te nie chcą się ruszyć. Spalinowóz ciągnie tak mocno, że dochodzi do wypadku. Zadowolone wagony zaczynają głośno śpiewać o nim złośliwą piosenkę.

Brudna Robota

Diesel stwierdza, że Kaczor ponosi winę za to jak go traktują wagony, dlatego postanawia się na nim zemścić. Wmawia wagonom, że Kaczor mówił brzydkie rzeczy o dużych lokomotywach. Te oczywiście szybko przekazują informacje Heniowi, Gabrysiowi i Kubie, a ci postanawiają zemścić się na Kaczorze. Nie pozwalaja mu więc wjechać do hangaru. Pan Szyneczka zjawia się by porozmawiać z lokomotywami i posyła Kaczora do pracy na stacji Wellsworth.

O Mały Włos

Edek staje po stronie Kaczora dzięki czemu ten szybko odzyskuje dobry nastrój i zaczyna pomagać mu w pracy. Dwie lokomotywy ciągną długi pociąg towarowy na strome wzgórze. Po dojechaniu na szczyt wzgórza, Kaczor zaczyna wolno zjeżdżać w dół. Nagle wagony Edka odłączają się od lokomotywy i zaczynają szybko zjeżdżać ze wzgórza doganiając Kaczora. Wagony doganiają Kaczora i zaczynają pchać go do przodu. Wielka zachodnia lokomotywa nie mogąc się zatrzymać zjeżdża na bocznicę i uderza w ścianę zakładu golibrody. Zdenerwowany golibroda smaruje twarz lokomotywy pianą. Wtedy zjawia się zawiadowca i tłumaczy golibrodzie, że winę za spowodowanie wypadku nie ponosi Kaczor. Zawstydzony mężczyzna zmywa pianę z twarzy lokomotywy. Pan Szyneczka mówi Kaczorowi, że wszystkie lokomotywy czekają na niego, a Diesel został odesłany do domu.

Postacie

Ciekawostki

  • Wagony stwierdzają, że Kaczor obraził Gabrysia nazywając go "galopującą kiełbasą". Tak samo był nazywany prototyp Gabrysia, czyli lokomotywa A0 Pacific.

Niejasności

  • Na szóstej ilustracji opowiadania Samochwała Diesel Kaczor ma mniejszą twarz.
  • Na ostatniej ilustracji opowiadania O Mały Włos, Tobikowi brakuje oczu.
  • Na ostatniej ilustracji opowiadania O Mały Włos, numer Tomka jest umieszczony w złym miejscu.
  • Na większości ilustracji książki, wszystkie lokomotywy mają białe zderzaki.
  • W opowiadaniu Wspaniałe Lokomotywy pisze, że City of Truro pobił rekord prędkości pokonując trasę pomiędzy miastami Plymouth i Bristol, ale w rzeczywistości City of Truro pokonał trasę pomiędzy miastami Plymouth i Londyn.

Galeria

Wspaniałe Lokomotywy

Samochwała Diesel

Brudna Robota

O Mały Włos

Okładki