FANDOM

Polandxenglish

MainLineEngines
Lokomotywy z Linii Głównej
  • Tytuł Oryginalny: Main Line Engines
  • Ilustracje: Gunvor i Peter Edwards
  • Data Publikacji: 1966r.

Lokomotywy z Linii Głównej - to dwudziesta pierwsza książka z serii Railway Series. Jej polski tytuł jest nieoficjalny, gdyż książka nie została wydana w polskiej wersji.

Opowiadania

Chorobowóz

Dwie bliźniacze lokomotywy pracujące w fabryce porcelany o imionach Wiluś i Benio jadą odebrać swoje wagony z portu. Gdy dojeżdżają na miejsce zauważają, że wagony zniknęły. Ich maszyniści zauważają na torach kałużę oleju i stwierdzają, że wagony zabrał spalinowóz. Bliźniacy nazywają go chorobowozem i postanawiają odnależć go by odzyskać swoje wagony. Ich maszyniści zdejmumą tablice z imionami z kotła lokomotyw dzięki czemu Wiluś i Benio wygladają tak samo. Bliźniacy wyruszaja na poszukiwania spalinowozu. Znajdują go oraz wagony na bocznicy i sprawiają, że na ich widok spalinowozowi kręci się w głowie. Wkrótce przyjeżdża Edek i przedstawia bliżniakom spalinowoza. Okazuje się, że ten ma na imię Boguś i jest bardzo przyjazny. Edek wysyła Wilusia i Benia z powrotem do pracy.

Pszczoły

Kaczor i Boguś rozmawiaja o Wilusiu i Beniu. Kaczor nazywa bliżniaków pszczołami i dwie lokomotywy zaczynaja rozmawiać właśnie o tych owadach. Ich rozmowę podsłuchuje Kuba, obraża Bogusia, a Kaczorowi mówi, że bez kłopotów przepędziłby rój pszczół wypuszczając parę. Póżniej Kuba zatrzymuje się na peronie stacji. Nagle z wózka bagażowych spada ul i wylatują z niego pszczoły. Owady lądują na gorącym kotle lokomotywy. Jedna z pszczół oparza się w stopę i stwierdza, że Kuba oparzył ją specjalnie dlatego użądla czerwoną lokomotywę w nos. Kuba ucieka, a jego pociąg odbiera za niego Boguś. Inne lokomotywy żartują z Kuby nazywając go czerwonym ulem na kołach.

Nie Tędy Droga

Duże lokomotywy z głównej linii nie mogą wjeżdżać na boczne linie, gdyż mosty i wiadukty znajdujące się na nich są zbyt stare i słabe by utrzymać ich ciężar. W nocy Gabryś i Edek czekaję na stacji ze swoimi pociagami. Maszynista myli kapelusz jednej z kobiet z flagą konduktora w wyniku czego Gabryś rusza zostawiając na peronie bagaże pasażerów. Lokomotywa szybko rusza na stację i jest już tak póżno, że pierwszy w trasę wyrusza Edek. Nastawniczy, który nic nie wie o tej zmianie posyła Edka na główną linię, a Gabrysia na linię boczną. Gabryś trafia na bocznicę i stoi na niej przez całą noc. Następnego dnia zauważają go Wiluś i Benio. Bliżniacy żartują, że wrzucą go do morza. Wtedy zjawia się Boguś i przegania bliżniaków. Gabryś, który nie wie, że Wiluś i Benio tylko żartowali do dziś wierzy w to, że Boguś ocalił mu życie.

Wyczyn Edka

Edek ma zabrać ważnych gości na wycieczkę po wyspie. Najpierw zawozi ich do portu i przekazuje ich Wilusiowi i Beniowi. Bliżniacy zabierają ich do fabryki porcelany i zawożą z powrotem do portu gdzie odbiera ich Edek. Pociąg wyrusza w drogę powrotną. Nagle zaczyna padać deszcz, a Edkowi psuje się korbowóc. Lokomotywa próbuje jechać bez niego, ale nie może uciągnąć ciężkich wagonów. Dzięki dobremu pomysłowi załogi lokomotywy pociąg może ponownie wyruszyć. W końcu zmęczony, wyczerpany lecz niepokonany Edek dojeżdża na stację. Następnie zostaje wysłany do warsztatu, a jego pracę w porcie wykonuje za niego Boguś. Widząc ciężką pracę Bogusia Donald i Darek zmieniają swoją opinię na temat lokomotyw spalinowych.

Postacie

Ciekawostki

  • Tytuł książki brzmi nielogicznie, gdyż większość akcji książki toczy się na linii Edka, a nie na linii głównej.

Niejasności

  • Na pierwszej ilustracji opowiadania Wyczyn Edka, kopuła Kuby jest pomalowana na kolor czerwony.

Galeria

Chorobowóz

Pszczoły

Nie Tędy Droga

Wyczyn Edka

Okładki