FANDOM

Granpuff18
Mid Sodor Railway - była koleją wąskotorową, która funkcjonowała w latach 1880-1947 gdy została ostatecznie zamknięta. Niektóre jej trasy zostały przejęte przez kolej Arlesdale Railway.

Historia

Kolej została otwarta w pażdzierniku 1880 roku. Największy ruch pasażerski miał miejsce głównie między stacjami Arlesburgh, a Peel Godred. Dodatkowe żródło dochodu stanowiły kopalnie. Kolej przez ponad czterdzieści lat przynosiła zyski. Niestety póżniej bardzo wielu pasażerów zaczęło podróżować koleją North Western Railway. Wtedy pociągi pasażerskie kolei Mid Sodor Railway wyjeżdżające z miasteczka Peel Godred jeżdziły niemal puste, więc w 1935 roku podjęto decyzję o likwidacji linii prowadzącej do tego miejsca. 

Po zamknięciu linii do Peel Godred, kolej z powodu coraz większych kłopotów finansowych sprzedała wiele niepotrzebnych już lokomotyw i wagonów innym kolejom. Podczas drugiej wojny światowej nadesżły dla kolei ciężkie czasy. Kosztu utrzymania taboru i linii kolejowych znacznie wzrosły. Ponadto kopalnie, które stanowiły jedne z ostatnich żródeł dochodu kolei zostały zamknięte. Ostatnia z nich po powodzi w grudniu 1946 roku. Kolej więc zbankrutowała i została ostatecznie zamknięta w styczniu 1947 roku. W dniu jej zamknięcia, pracowały na niej już tylko trzy lokomotywy, które zostały sprzedane. Pierwsza z nich o imieniu Sokół, znana póżniej jako Pan Handel i druga o imieniu Stanek, znana póżniej jako Piotruś Sam, trafili do pracy w fabryce aluminium. Następnie w 1951 roku zostali sprzedani za pięćdziesiąt funtów i trafili do pracy na kolei Skarloey Railway. Trzeciej, najstarszej z całej trójki lokomotywy o imieniu Książę z powodu jej podeszłego wieku nikt nie chciał kupić. Książę został więc zamknięty w hangarze na stacji Arlesdale i stał w nim aż do 1969 roku gdy został odnaleziony. Został naprawiony i w 1984 roku trafił do pracy na tej samej kolei co Sokół i Stanek.

Stacje

Kolej Mid Sodor Railway posiadała wiele stacji. Były to Arlesburgh, Arlesburgh Bridge Street, Arlesburgh West, Ffarquhar Road, Marthwaite, Arlesdale Green, Arlesdale, Ulfstead Road, Ballamoddey i Peel Godred.

Lokomotywy

Galeria