FANDOM

Polandxenglish

ThomastheTankEngine
Tomek, Parowóz Tendrzak
Tomek, Parowóz Tendrzak - to druga książka z serii "Railway Series" stworzonej przez Wilberta Awdry. Jej polski tytuł jest nieoficjalny, gdyż książka nie została wydana w polskiej wersji.

Opowiadania

Tomek i Gabryś

Gabryś zmęczony zjeżdża na bocznicę by odpocząć po ciągnięciu ciężkiego pociągu. Gdy zasypia nadjeżdża mała lokomotywa o imieniu Tomek i głośno gwiżdżąc budzi dużą lokomotywę. Gabryś postanawia zemścić się na Tomku. Póżniej Gabryś czeka na stacji aż Tomek przygotuje jego wagony. Gdy Tomek podczepia do niego wagony, Gabryś szybko wyrusza ciagnąc go za sobą. Duża lokomotywa jedzie tak szybko, że Tomek szybko się męczy. Gdy Gabryś wreszcie się zatrzymuje, Tomek postanawia, że już nigdy nie będzie mu dokuczał.

Pociąg Tomka

Henio jest chory i Tomek jest jedyną wolną lokomotywą, która może za niego ciągnąć pociąg. Tomek jest niecierpliwy i wyjeżdża ze stacji tak szybko, że nie zabiera swoich wagonów. Brak wagonów zauważa dopiero zatrzymując się przed semaforem. Tomek szybko wraca na stację, zostaje podczepiony do wagonów i bez kłopotów wyrusza w drodę. Jednak inne lokomotywy jeszcze długo się z niego śmieją.

Tomek i Wagony

Edek zgadza się by Tomek ciągnął za niego pociąg towarowy. Tomek jest nieostrożny i wagony postanawiają to wykorzystać. Gdy niebieska lokomotywa zjeżdża ze wzgórza, wagony zaczynają mocno go popychać. Na szczęście Tomek zjeżdża na bocznicę i udaje mu się zatrzymać. Pan Szyneczka, który widział jak Tomek poradził sobie z wagonami postanawia posłać go do pracy na stacji Wellsworth.

Tomek i Wagon Ratunkowy

Tomek jest zajęty przetaczaniem wagonów. Nagle zauważa przejeżdżającą obok i popychaną przez wagony czarną lokomotywę o imieniu Kuba. Wkrótce Kuba się wykoleja. Tomek przybywa mu na ratunek zabierając ze sobą wagon ratunkowy. W nagrodę za pomoc Tomek otrzymuje własną linię i dwa wagony osobowe.

Postacie

Niejasności

  • Na drugiej ilustracji opowiadania Tomek i Gabryś, koła napędowe Gabrysia nie są idealnie okrągłe.
  • Na pierwszej ilustracji opowiadania Tomek i Wagony, twarz Edka jest krzywa i znacznie ciemniejsza.
  • Na trzeciej ilustracji opowiadania Tomek i Wagony, Tomkowi brakuje numeru "1" na boku kotła.
  • Na trzeciej ilustracji opowiadania Tomek i Wagon Ratunkowy, wagon na węgiel Kuby wygląda dziwnie.
  • Na niektórych ilustracjach Tomek ma lampę na zderzakach a na innych, na kominie.

Galeria

Tomek i Gabryś

Pociąg Tomka

Tomek i Wagony

Tomek i Wagon Ratunkowy

Okładki